Новини

Узагальнення про результати розгляду звернень громадян у Центрально-Західному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції (м. Хмельницький) за 2021 рік в порівнянні з результатами за 2020 рік

Узагальнення про результати розгляду звернень громадян у Центрально-Західному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції (м. Хмельницький) за 2021 рік в порівнянні з результатами за 2020 рік
Центрально-Західним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції (м. Хмельницький) проведено значну роботу щодо забезпечення неухильного дотримання вимог Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 07.02.2008 року № 109 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування»,  Порядку  розгляду звернень та організації особистого прийому громадян у Міністерстві юстиції України, його територіальних органах, підприємствах, установах та організаціях, що належать до сфери його управління, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 15.02.2017 року № 388/5 зі змінами. 
 
До однієї з дієвих форм забезпечення реалізації конституційного права громадян на звернення, слід віднести проведення особистого прийому громадян керівництвом Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький). 
 
Так, протягом 2021 року керівництвом Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) на особистих прийомах прийнято 291 громадянина, тоді як за аналогічний період 2020 року прийнято 377 громадян. 
 
Зокрема, керівництвом у Хмельницькій області прийнято 163 громадянина; у Вінницькій області — 38 громадян; у Житомирській області — 90 громадян.
 
З метою ознайомлення громадян Хмельницької, Вінницької та Житомирської областей з положеннями законодавства про звернення громадян, в приміщеннях Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) та приміщеннях його структурних підрозділів, розміщено витяги із Закону України «Про звернення громадян», зразки заяв та скарг, оновлено графіки прийому громадян посадовими особами Міністерства юстиції України, Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький), графіки роботи «гарячих» телефонних ліній.
 
Відповідно до запланованих заходів та з метою забезпечення виконання вимог Указу Президента України від 07 лютого 2009 року № 109 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права громадян на звернення», в. о. начальника управління та його заступниками проводяться виїзні прийоми громадян з виїздом у райони Хмельницької, Вінницької та Житомирської областей за умови дотримання відповідних санітарних і протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню  на  території України  гострої   респіраторної  хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, про що подаються відповідні оголошення на вебсайті міжрегіонального управління юстиції. 
 
На вебсайті Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) громадяни мають можливість записатись на особистий прийом до в. о. начальника управління в онлайн режимі.
 
Також, у Центрально-Західному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції (м. Хмельницький) регулярно (щомісячно) проводяться “гарячі” телефонні лінії (Наказ Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) від 26.04.2021 №140/09).
 
Внаслідок проведеного аналізу стану роботи зі зверненнями громадян встановлено, що на розгляд до Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) протягом 2021 року надійшло 4015 письмових звернень громадян (2899 заяв, 1114 скарг, 2 пропозиції), тоді як за аналогічний період 2020 року надійшло 3597 звернень громадян (2790 заяв, 803 скарги, 4 пропозиції). 
 
Таким чином, протягом 2021 року надійшло на 418 звернень більше, ніж за аналогічний період 2020 року. 
 
З Міністерства юстиції України протягом 2021 року надійшло 830 письмових звернень, що на 193 звернення більше, ніж за аналогічний період 2020 року (637 звернень). Так, до Хмельницької області з МЮУ було направлено на розгляд 167 звернень, до Вінницької — 299 звернень, до Житомирської — 364 звернення.
 
З державної установи «Урядовий контактний центр» (УГЛ) протягом 2021 року отримано 2205 звернень громадян, що на 264 звернення більше, ніж за аналогічний період 2020 року (1941 звернення). Зокрема, до Хмельницької області надійшло 526 звернень, до Вінницької — 814 звернення, до Житомирської — 865 звернень.
 
З інших органів влади протягом 2021 року надійшло 165 звернень громадян, що на 87 звернень менше, ніж за аналогічний період 2020 року (252 звернення).
 
З питань організації виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) відповідно до законів до Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький)  протягом 2021 року надійшло 3305 звернень (2378 заяв, 927 скарг), тоді як за аналогічний період 2020 року надійшло 2991 звернення (2326 заяв, 664 скарги, 1 пропозиція). 
 
Так, у розрізі областей Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький), кількість звернень громадян стосовно виконання рішень судів, що перебувають на виконанні у Хмельницькій, Вінницькій та Житомирській областях виглядає таким чином:
— у Хмельницькій області — 786 звернень громадян (531 заява, 255 скарг). Протягом 2020 року — 736 звернень громадян (508 заяв, 227 скарг, 1 пропозиція);
— у Вінницькій області — 1199 звернень громадян (996 заяв, 203 скарги). Протягом 2020 року — 1220 звернень громадян (1074 заяви, 146 скарг);
— у Житомирській області — 1320 звернень громадян (851 заява, 469 скарг). Протягом 2020 року — 1035 звернень громадян (744 заяви, 291 скарга).
   
Переважна більшість звернень, які надійшли з питань діяльності державної виконавчої служби, стосуються виконання рішень судів про стягнення аліментів. Також значна кількість звернень надходить з приводу стягнення коштів.
 
При виконанні рішень судів про стягнення коштів з фізичних осіб виникають складнощі, пов’язані з тим, що боржники в більшості випадків не працюють, майно, на яке можливо звернути стягнення — відсутнє. 
 
Надходять звернення від пенсіонерів, осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у зв’язку з невиконанням рішень судів органами Пенсійного фонду України та управліннями соціального захисту  населення в частині здійснення  виплат коштів  категоріям «діти війни», особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших соціальних виплат. 
   
Також, надходять звернення громадян щодо виконання постанови Кабінету Міністрів України від 03.09.2014 № 440, якою затверджено Порядок погашення заборгованості за рішеннями судів, виконання яких гарантується державою.
Певна кількість звернень громадян стосується оскарження рішень або дій державних виконавців.
   
До Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) протягом 2021 року надійшло 236 повторних звернень (у Хмельницькій області — 28 звернень, у Вінницькій області — 20 звернень; у Житомирській області — 188 звернень) з питань організації виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) відповідно до законів, за аналогічний період 2020 року — 73 повторних звернення (у Хмельницькій області — 6; у Вінницькій області — 15; у Житомирській області — 52).  
 
Шляхом узагальнення зроблено висновок, що основними причинами надходження повторних звернень громадян з питань виконання рішень судів є непогодження заявників з прийнятими за наслідками розгляду їх звернень рішеннями та нерозуміння заявниками положень чинного законодавства, об’єктивна неможливість виконання державними виконавцями рішень судів через відсутність у боржників майна, на яке можливо звернути стягнення, та їх непрацевлаштованість.
 
Як вбачається зі змісту отриманих звернень, значна їх частина  надсилається громадянами після отримання відповідних роз’яснень та детальної інформації про хід виконавчого провадження, заявники, як   правило, звертаються з тими  ж питаннями повторно, надсилають аналогічні за змістом звернення через інші органи державної влади.
 
При розгляді повторних звернень громадян вивчаються причини надходження повторних звернень, вживаються заходи щодо поновлення прав та законних інтересів заявників.
 
За результатами розгляду звернень громадян з питань організації виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) відповідно до законів протягом 2021 року обґрунтованими було визнано 2 звернення (у Хмельницькій області — 1, у Житомирській області — 1). За аналогічний період 2020 року обґрунтованими звернення не визнавались.
 
Управліннями забезпечення примусового виконання рішень у Хмельницькій, Вінницькій та Житомирській областях вживаються заходи щодо своєчасного, всебічного розгляду звернень громадян та вирішення по суті  порушених у зверненнях питань.
 
Відповіді на звернення надаються з дотриманням термінів, передбачених Законом України «Про звернення громадян». У випадках, коли звернення не може бути вирішене по суті в межах встановленого строку, заявникові надається попередня відповідь та  після проведення додаткової перевірки надається остаточна відповідь.
 
Стан розгляду звернень громадян розглядається на оперативних нарадах управлінь примусового виконання рішень Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький), систематично звертається увага на посилення контролю щодо виконання Закону України «Про звернення громадян» в частині своєчасності та повноти надання відповідей на звернення громадян. 
 
У зв’язку із збільшенням надходження звернень громадян з питань організації виконання рішень судів та інших органів Управлінням забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області вживаються дієві заходи щодо поліпшення організації роботи із зазначеного напрямку діяльності.
 
Зокрема, зобов’язано керівників територіальних відділів ДВС систематично у підпорядкованому відділі ДВС проводити в порядку, який передбачений статтею 74 Закону України «Про виконавче провадження» перевірки роботи кожного державного виконавця на предмет дотримання останніми законодавства, що регулює правовідносини у сфері примусового виконання рішень. 
 
Також, 19-20 серпня 2021 року для державних виконавців територіальних відділів ДВС Житомирської області проведено підвищення кваліфікації за загальною короткостроковою програмою «Реалізація прав громадян на звернення».
 
Окрім того, за результатом проведеного аналізу стану розгляду звернень громадян та юридичних осіб з питань, що стосуються діяльності органів державної виконавчої служби 29.09.2021 Управлінням забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області проведено нараду в режимі відеоконференції з керівниками територіальних відділів ДВС. 
 
Під час проведення відеоконференції керівників територіальних відділів ДВС зобов’язано дотримуватись вимог чинного законодавства, а саме: своєчасно приймати заходи щодо виконання рішень судів, не допускати необґрунтованих затримок виконання рішень, більш ретельно вивчати звернення, які надходять у відділи, з метою недопущення повторних звернень, не допускати порушення строків при розгляді звернень, а також вирішувати питання щодо притягнення до відповідальності винних осіб, якими допущено порушення законодавства під час розгляду звернень.  
 
Також, зобов’язано керівників територіальних відділ ДВС з метою вирішення порушених питань у зверненнях (при надходженні повторних звернень - обов’язково) поширити практику організації проведення оперативних нарад за участю заявника, під час яких уважно вивчати зазначені у них питання, створювати умови для участі заявників у перевірці поданих ними заяв чи скарг, надавати можливість знайомитися з матеріалами перевірок відповідних звернень, за результатами нарад складати протоколи.
 
Слід зазначити, що Управлінням забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області здійснюється щомісячний аналіз звернень громадян та юридичних осіб, та вказаний аналіз доведено до відома керівників. Окрім того, дорученнями Управління від 03.11.2021 та 02.12.2021 керівників територіальних відділів ДВС зобов’язано забезпечити постійний контроль за організацією роботи зі зверненнями громадян та юридичних осіб, та попереджено про відповідальність за неналежну комунікацію із заявниками.
 
В подальшому, Управлінням забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області буде забезпечуватись об’єктивний і своєчасний розгляд звернень громадян та юридичних осіб. Дане питання перебуває на постійному контролі у заступника начальника Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції — начальника Управління забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області.
 
З питань організації роботи нотаріату протягом 2021 року на розгляд надійшло 343 звернення громадян, з них: 233 заяви, 109 скарг та 1 пропозиція, що на 69 звернень більше, ніж протягом 2020 року  — 274 звернення: 196 заяв, 76 скарг, 2 пропозиції. 
 
У розрізі областей Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький), кількість звернень громадян стосовно організації роботи нотаріату виглядає таким чином:
— у Хмельницькій області — 73 звернення громадян (44 заяви, 29 скарг). Протягом 2020 року — 55 звернень громадян (34 заяви, 19 скарг, 2 пропозиції);
— у Вінницькій області — 106 звернень громадян (90 заяв, 16 скарг). Протягом  2020 року — 110 звернень громадян (заяви);
у Житомирській області —  164 звернення громадян (99 заяв, 64 скарги, 1 пропозиція). Протягом 2020 року — 109 звернень громадян (52 заяви, 57 скарг).
 
До Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) протягом 2021 року надійшло 12 повторних звернень (у Хмельницькій області — 2 звернення, у Вінницькій області — 2 звернення, у Житомирській області — 8 звернень) з питання організації роботи нотаріату, за аналогічний період 2020 року — 7 повторних звернень (у Вінницькій області — 1, у Житомирській області — 6).  
 
За результатами розгляду звернень громадян цієї категорії у Центрально-Західному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції (м. Хмельницький) протягом 2021 року було визнано обґрунтованим 3 звернення (у Вінницькій області — 2, у Житомирській області — 1). За аналогічний період 2020 року обґрунтованими  були визнані 2 звернення (у Хмельницькій області — 1, у Житомирській області — 1). 
 
Загалом, авторами звернень порушуються питання щодо роз’яснення спадкового законодавства, правильності та законності вчинення нотаріусами нотаріальних дій (оформлення спадщини, оформлення заповітів, укладення договорів, переоформлення майна, оформлення довіреностей, повернення надлишково сплаченого податку з фізичних осіб про оформлення спадщини, підробка документів про прийняття спадщини, оформлення права власності, надання роз’яснення законодавства щодо переоформлення документів на спадщину, продовження терміну дії довіреності, посвідчення правочинів), відновлення прав на спадкове майно тощо.
 
А також, значно зросла кількість звернень з питань передачі документів нотаріального діловодства та архіву приватного нотаріуса Житомирського міського нотаріального округу Горая О.С. до Житомирського обласного державного нотаріального архіву, у зв’язку з припиненням його нотаріальної діяльності.
 
На виконання вимог п. 14 Порядку проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 17.02.2014  №357/5, працівниками Управління нотаріату по кожній конкретній скарзі/заяві ретельно перевіряються факти, викладені у них, з’ясовуються усі обставини, витребовуються відповідні пояснення нотаріусів з долученням копій документів, на підставі яких вчинялась нотаріальна дія.
 
При розгляді звернень, громадянам роз’яснюється їх конституційне право на звернення до суду. Спеціалістами Управління нотаріату вживаються всі можливі заходи щодо усунення виявлених недоліків та поновлення прав і законних інтересів заявників в порядку, передбаченому чинним законодавством, та за результатами розгляду звернень вчасно надаються змістовні, повні та вичерпні відповіді, в тому числі роз’яснення.
 
Протягом 2021 року з питань діяльності відділів державної реєстрації актів цивільного стану надійшло 158 звернень, а за аналогічний період 2020 року — 99 звернень. 
 
Питання, з якими звернулися громадяни, стосувалися порядку укладення та розірвання шлюбу, видачі свідоцтв про народження, шлюб, розірвання шлюбу, смерть, зміну імені, прізвища, внесення змін до актових записів, отримання архівних довідок, проставлення апостилю, встановлення родинних зв'язків, визнання правосуб'єктності, порушення прав дитини, організації роботи окремих відділів ДРАЦС, отримання копій актових записів тощо.
 
З питань державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань протягом 2021 року надійшло 14 звернень (у Хмельницькій області — 8; у Вінницькій області — 6; у Житомирській — звернення не надходили), в той час як за аналогічний період 2020 року надійшло 12 звернень (у Хмельницькій області — 2; у Вінницькій області — 3; у Житомирській — 7).
 
Питання, з якими зверталися громадяни, стосувалися створення та реєстрації громадської організації, оформлення документів для зміни керівника політичної партії, перебування у керівних органах структурних утворень політичної партії, переліку документів необхідних для зміни керівника релігійної організації, зміни назви громадської організації, переліку документів необхідних для зазначення відсутності кінцевого бенефіціара, правомірності проведення реєстраційних дій ОСББ тощо.
 
З питань державної реєстрації речових прав на нерухоме майно до міжрегіонального управління юстиції за звітний період 2021 року надійшло 97 звернень громадян, що на 35 звернень менше, ніж за аналогічний період 2020 року (132 звернення). 
 
Питання, з якими звертались громадяни, стосувалися вчинення реєстраційних дій, оформлення права власності, безоплатної передачі земельної ділянки у власність, реєстрації та розірвання договорів оренди землі, закриття ФОП, отримання витягу з ЄДРПОУ, скасування обтяжень нерухомого майна, набуття права власності на земельну ділянку тощо.
 
До Управління персоналу протягом 2021 року надійшло 9 звернень (у Хмельницькій області — 2; у Вінницькій області — 7; у Житомирській області —  звернення не надходили), тоді як за аналогічний період 2020 року — 7 звернень. 
До відділу банкрутства за звітний період 2021 року на розгляд звернення громадян не надходили, протягом 2020 року на розгляд звернення  також не надходили. 
 
З інших питань до Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) протягом 2021 року надійшло 64 звернення громадян, що на 17 звернень більше, ніж за аналогічний період 2020 року —  47 звернень. 
 
Питання, стосовно яких надходили звернення громадян, стосувалися: соціального захисту малозахищених верств населення; надання безоплатної вторинної правової допомоги; застосування норм законодавства; діяльності благодійної організації; виділення земельної ділянки; встановлення мобільних телефонів для контакту з населенням; написання позову про поновлення на робочому місці; надання правової оцінки діям ЦНАП Новоград-Волинської міської ради; сприяння у вирішенні питання реєстрації права власності на землю в ЦНАП та надання юридичної оцінки діяльності посадових осіб Олевської РДА та щодо припинення бездіяльності Жмеринського відділу поліції Головного управління Національної поліції у Вінницькій області; виплати доплат до пенсії; встановлення пільгової пенсії; оскарження дій (бездіяльності) органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування; фактичного забезпечення житлом за місцем реєстрації заявника;  отримання грошової компенсації; членства у сільському господарстві; виплати кредитних коштів; оскарження дій голови ОТГ, отримання орендної плати за земельний пай, встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів тощо.
     
З питань роз’яснення законодавства  протягом 2021 року надійшло 18 звернень громадян, за звітний період 2020 року – 35 звернень. 
 
У Центрально-Західному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції (м. Хмельницький) за наслідками розгляду звернень громадян протягом 2021 року, у порівнянні з аналогічним періодом 2020 року:
— узято до відома – 149 звернень (у 2020 році –  115);
— перебуває на розгляді — 384 звернення (у 2020 році – 109);
— направлено за належністю —  60 звернень (у 2020 році –  60);
— вирішено позитивно —  8 звернень (у 2020 році –  54);
— надано роз'яснень на 3414 звернень (у 2020 році —  3259).   
 
Крім того, протягом 2021 року до Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) надійшло 23 колективних звернення, за аналогічний період 2020 року — 30 звернень. 
 
За звітний період надійшло 289 звернень від ветеранів війни та праці, багатодітних сімей та інших громадян, які потребують соціального захисту, постраждалих від аварії на ЧАЕС, за аналогічний період 2020 року – 339 звернень.
         
Питання розгляду звернень громадян перебуває на постійному контролі у керівництва Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький), заступників начальника міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький), начальників його структурних підрозділів, відділу організаційної роботи, документування та контролю та секторів документування у Вінницькій та Житомирській областях.